„Firma TEMAR jest jednym z największych w Polsce dostawców szerokiego asortymentu serów z importu, jeśli chodzi o ilość artykułów i wolumen. Ze względu na ciągłą rozbudowę spółki i dbałość o satysfakcję klienta, rozpoczęliśmy poszukiwanie nowego systemu. Pod koniec 2004 roku po przeanalizowaniu wielu rozwiązań dostępnych na rynku, zdecydowaliśmy się na zakup Zintegrowanego Systemu Zarządzania Przedsiębiorstwem Comarch ERP XL.”
- Marcin Klaczak, właściciel TEMAR Sp. j.
Wdrożone obszary
Logistyka
Finanse
HR
Rozwiązania dedykowane 2BSOFT
Wdrożony system
O firmie
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Temar Sp. j. na polskim rynku działa od 1990 roku. Firma jest znanym i cenionym importerem szerokiego asortymentu serów twardych, pleśniowych, topionych i innych z krajów takich jak Niemcy, Holandia, Dania, Szwajcaria, Republika Czeska, Grecja, Austria, Słowacja i Węgry. Współpraca z 37 producentami zagranicznymi odbywa się na zasadzie wyłączności na rynek polski. W ramach działalności firmy zaopatrywane są wszystkie zagraniczne i polskie sieci handlowe w całym kraju oraz klienci rynku tradycyjnego.
W 2004 roku firma uzyskała certyfikat zgodności z wymaganiami norm ISO 9001:2000 oraz HACCP/DS3027:2002 w zakresie usług: Importu, Konfekcjonowania i Dystrybucji Serów i produktów Nabiałowych, akredytowanych przez BVQI Polska.
Sytuacja biznesowa przed implementacją systemu - wyzwania
Do 2004 roku firma do obsługi sprzedaży, księgowości i płac wykorzystywała programy DOS-we. Centrala w Katowicach i oddziały -w Warszawie, Poznaniu oraz Gdańsku -pracowały na osobnych bazach danych. Wymiana informacji z centralą odbywała się ze sporym opóźnieniem, co przekładało się na brak możliwości generowania ad hoc niezbędnych raportów.
Analiza stanów magazynowych i długości okresu zalegania towarów na poszczególnych magazynach była czasochłonna, a przez to nieefektywna. Ponieważ zamówienia u dostawców były (i są w dalszym ciągu) wykonywane tylko w centrali uzyskanie właściwego zapotrzebowania dla całej firmy wymagało dodatkowej pracy związanej z przesyłaniem odpowiednich informacji z oddziałów do centrali. Brak zintegrowanej bazy danych operacyjnych, a co jest z tym związane konieczność przenoszenia danych do centrali w znaczący sposób utrudniały bieżące księgowanie dokumentów i szybki dostęp do informacji o stanie firmy i zachodzących procesach biznesowych.
Współpraca z ogólnopolskimi sieciami handlowymi i konieczność ich obsługi przez kilka oddziałów firmy powodowała trudności z uzyskaniem pełnych, dotyczących sprzedaży do całej sieci, analiz oraz opóźnienia w kontroli płatności. Ponadto brak nadzoru nad bazami danych w oddziałach uniemożliwiał również prowadzenie polityki ochrony danych.
Dynamiczny rozwój firmy nie szedł w parze rozwojem systemu informatycznego, w skutek czego w znaczny sposób spadła wydolność systemu. W efekcie, dla wsparcia zarządzania firmą, podjęto decyzję o implementacji zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP.
Główne wymagania stawiane przed nowym oprogramowaniem były następujące:
Rozwiązanie
Temar Sp.j. podjęła decyzję o wdrożeniu systemu klasy ERP – CDN XL firmy COMARCH. Wybór uzasadniało spełnienie wszystkich wstępnie określonych wymagań. Podstawowym dylematem podczas projektowania technicznego rozwiązania dla firmy wielodziałowej jest wybór pomiędzy rozwiązaniem off-line oraz on-line. Należy wybierać między pewnym ograniczeniem funkcjonalności i większymi kosztami infrastruktury. System Comarch CDN XL wspiera oba modele działalności. Ze względu na właściwości dystrybuowanych produktów – stosunkowo krótki termin przydatności do spożycia – najistotniejszym kryterium wyboru stała się szybkość uzyskiwania informacji uwzględniającej stany magazynowe w całej firmie oraz możliwość sprawnego zarządzania dostawami do klienta z dowolnego oddziału.
Zastosowanie systemu Comarch CDN XL w strukturze on-line było kosztowniejsze ze względu na wyższe koszty infrastruktury, ale uzyskane korzyści uzasadniały ten wybór. Osiągnięto optymalizację stanów magazynowych przez analizę w czasie rzeczywistym stanów we wszystkich oddziałach. Dzięki temu ilości zamawiane u dostawców przez centralę uwzględniały rzeczywiste zapotrzebowanie, a tym samym możliwe stało się zmniejszenie zapasów bieżących.
W związku z dużą rotacją towaru niezwykle istotnym elementem była obsługa magazynu wysokiego składowania i identyfikacja partii towaru według daty ważności. W celu zapewnienia szybkiej i sprawnej obsługi w tym zakresie został stworzony interfejs wymiany danych między systemem Comarch CDN XL a zaawansowanymi kolektorami danych do obsługi kompletacji dostaw.
Z systemu Comarch CDN XL do kolektora są wysyłane wszystkie informacje niezbędne do przygotowania dostawy do klienta, a zwrotnie jest wczytywana informacja o rzeczywistych ilościach produktów oraz o magazynierze kompletującym wysyłkę. Ze względu na współpracę z sieciami bardzo istotne było zarządzanie cennikami oraz promocjami. Oprócz standardowej funkcjonalności systemu Comarch CDN XL została przygotowana procedura umożliwiająca stosowanie „gazetowych” promocji ograniczonych do wybranej hali w ramach danej sieci. Ponieważ stosowane promocje stanowią znaczący koszt sprzedaży został przygotowany zaawansowany mechanizm raportujący koszty poszczególnych akcji promocyjnych, pozwalający oceniać efektywność w odniesieniu do poszczególnych produktów a także klientów.
Wdrożenie w Temar Sp. j. zostało przeprowadzone przez firmę 2BSoft z Gliwic. W październiku 2004 r. została przeprowadzona gruntowna analiza przedwdrożeniowa, która zakończyła się opracowaniem szczegółowego projektu wdrożenia systemu Comarch CDN XL uwzględniającego specyfikę Spółki. W kolejnych etapach realizacji projektu implementacji systemu Comarch CDN XL przeprowadzono instalację i konfigurację systemu, migrację danych oraz przygotowano rozwiązania dedykowane. Po przeprowadzeniu szkoleń pracowników firmy, wraz z początkiem 2005 roku, rozpoczęto rejestrację procesów biznesowych w ramach nowego systemu informatycznego.
Firma Temar korzysta na bieżąco z nowych wersji oprogramowania Comarch CDN XL. W najbliższym czasie planowane jest przejście na wersję 8.0. Na dzień dzisiejszy klient finalizuje testy interfejsu wymiany danych między systemem Comarch CDN XL a zaawansowanymi kolektorami danych do obsługi kompletacji dostaw. Funkcjonalność ta została bowiem dostosowana do wersji 8.0. Ponadto w lipcu 2008 roku firma zainwestowała w nowy serwer – IBM x3500 oraz przeszła na system Windows 2003 oraz SQL Server 2005. Tym samym podjęto decyzję o rozdzieleniu serwera baz danych i serwera terminali. Powyższe zmiany pozytywnie wpłynęły na szybkość działania wykorzystywanego rozwiązania informatycznego.
Korzyści
Wdrożenie Comarch CDN XL przyczyniło się do zautomatyzowania i uproszczenia procesów biznesowych zachodzących w TEMAR Sp. j., w szczególności w zakresie:
Wdrożone obszary
Strefa Klienta
Strefa Klienta jest miejscem w sieci dla Klientów 2BSOFT, w którym możesz w bezpieczny sposób uzyskać dostęp do:
Jak otrzymać dostęp ?
Aby otrzymać dostęp do pełnej wersji serwisu, należy zakupić jeden z naszych produktów i zostać naszym Klientem.
Więcej informacji otrzymacie Państwo pod numerami telefonu:
+48 32 401 18 90
+48 32 401 18 91
Serwis 2bsoft
do góry
wstecz